Az üzembentartónak lehetősége van az ún. mentesülésre, ha bizonyítani tudja, hogy a szabályszegés idején a gépjárművet nem ő használta. Ennek esetei a következők.

A Kkt. alapján az üzembentartó mentesül a közigazgatási bírság megfizetése alól, ha a gépjármű - a szabályszegés időpontját megelőzően - jogellenesen (például lopás következtében) került ki a birtokából, és (feljelentéssel, felfüggesztő határozattal) igazolja, hogy a jogellenességgel összefüggésben - a bírságot kiszabó határozat kézbesítését megelőzően - kezdeményezte a megfelelő hatósági eljárást.

Mentesül az üzembentartó a közigazgatási bírság megfizetése alól akkor is, ha a gépjárművet a szabályszegést megelőzően más természetes személy vagy nem természetes személy használatába adta, és ezt a használatba vevő személy olyan teljes bizonyító erejű magánokiratba* foglalt nyilatkozatával, vagy azon gépjárművek esetében, amelyek külön jogszabály alapján a közúti forgalomban menetlevéllel, illetve fuvarlevéllel vehetnek részt - olyan menetlevéllel, vagy fuvarlevéllel igazolja, amely tartalmazza:

 

  • a gépjármű hatósági jelzését,

  • a természetes személy üzembentartó és használatba vevő nevét, születési helyét, idejét, lakcímét,

  • nem természetes személy üzembentartó és használatba vevő esetén annak megnevezését és székhelyének (telephelyének) címét,

  • valamint azon időszak megjelölését, melyre a gépjármű használatát a használatba vevő az üzembentartótól átvette.

 

A vonatkozó kormányrendelet alapján a hatóságnak a közigazgatási bírságot a Kkt. 21. § (1) bekezdés a)-g) pontjai tekintetében a szabályszegés elkövetését követő 70, míg a Kkt. 21. § (1) bekezdés h) pont tekintetében a szabályszegéstől számított 150 napos határidőn belül kell az ügyfél részére kézbesítenie. A használóval szembeni közigazgatási bírság kiszabására irányuló eljárás, fellebbezési eljárás, bírósági felülvizsgálat, vagy ezen eljárásokban elrendelt új eljárás során a 70 napos határidő nem alkalmazható.

A Kkt. 21. § (1) bekezdés a)-g) pontjában meghatározott szabályszegés miatt indult elsőfokú eljárást az előírás megszegését követő négy hónapon belül, a 21. § (1) bekezdés h) pontjában meghatározott szabályszegés miatt indult elsőfokú eljárást az előírás megszegését követő öt hónapon belül be kell fejezni.

 

 

*A magánokirat az ellenkező bebizonyításáig teljes bizonyítékul szolgál arra, hogy kiállítója az abban foglalt nyilatkozatot megtette, illetőleg elfogadta, vagy magára kötelezőnek ismerte el, feltéve, hogy az alábbi feltételek valamelyike fennáll:

  • a kiállító az okiratot saját kezűleg írta és aláírta;

  • két tanú az okiraton aláírásával igazolja, hogy a kiállító a (a részben vagy egészben) nem általa írt okiratot előttük írta alá, vagy aláírását előttük saját kezű aláírásának ismerte el; az okiraton a tanúk nevét, lakóhelyét/ tartózkodási helyét (címét) is olvashatóan fel kell tüntetni;

  • a kiállító aláírását vagy kézjegyét az okiraton bíró vagy közjegyző hitelesíti;

  • a gazdálkodó szervezet által üzleti körében kiállított okiratot szabályszerűen aláírták;

  • ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos az általa készített okirat szabályszerű ellenjegyzésével bizonyítja, hogy az okirat aláírója a más által írt okiratot előtte írta alá vagy aláírását előtte saját kezű aláírásának ismerte el;

  • az elektronikus okiraton kiállítója minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírását vagy bélyegzőjét helyezte el, és azon időbélyegzőt helyez el;

  • az elektronikus okiratot az aláíró a Kormány rendeletében meghatározott azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással hitelesíti, vagy

  • olyan, törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott szolgáltatás, vagy zárt rendszerben alkalmazott, tanúsított bizalmi szolgáltatás keretében jött létre, ahol a szolgáltató az okiratot a kiállító azonosításán keresztül a kiállító személyéhez rendeli és a személyhez rendelést a kiállító saját kezű aláírására egyértelműen visszavezethető adattal együtt vagy az alapján hitelesen igazolja; továbbá a szolgáltató az egyértelmű személyhez rendelésről kiállított igazolást elektronikus dokumentumba kapcsolt, elválaszthatatlan záradékba foglalja és azt az okirattal együtt legalább minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus bélyegzővel és minősített időbélyegzővel látja el,

  • a kiállító szóbeli nyilatkozatát az E-ügyintézési tv. szerinti elektronikus ügyintézést biztosító szerv vagy a szolgáltatás használatára jogosult egyéb szerv a Kormány rendeletében meghatározottak szerint mesterséges intelligenciával támogatott szolgáltatás szerint írásbeli formátumba alakította, az írásbeli formátumba alakított nyilatkozat tervezetét a kiállító jóváhagyta, és dokumentum a Kormány rendeletében meghatározottak szerint hitelesítve lett.

 

       

 

Új űrlapok publikálása 2022. augusztus 30-án

 

Tisztelt Felhasználók!

A Rendőrség Ügyintézési Portálon 2022. augusztus 30-án (kedd) 07:30-08:00 óra között történik meg az alábbi űrlapok új verziójának közzététele.

Szakterület

Ügycsoport

Ügytípus

Űrlap azonosító

Igazgatásrendészeti szakterület

Polgári lőfegyver ügyintézés

Lőfegyver, lőszer (töltény) hatástalanítására, fegyver érték nélküli leadására, megsemmisítésére vonatkozó engedélykérelem

RI-0608

Igazgatásrendészeti szakterület

Polgári lőfegyver ügyintézés

Adatszolgáltatás bűnügyi adatkérésre

RI-0634

Igazgatásrendészeti szakterület

Polgári lőfegyver ügyintézés

Lőfegyver, lőszer, lőszerelem valamint színházi fegyver behozatala, kivitele, átszállítása iránti kérelem

RI-0649

Igazgatásrendészeti szakterület

Polgári lőfegyver ügyintézés

Bejelentés fegyver elidegenítéséről (eladásáról, ajándékozásáról) természetes személyek és szervezetek részére

RI-0652

 

Működésbeli változások:

RI-0608 inNOVA űrlap esetében:

  • az „Illetékes hatóság meghatározása” blokk elnevezése „Címzett hatóság, hivatkozási szám” elnevezésre módosul;
  • a „Kérelmező nyilatkozat” megnevezéssel új lenyíló tartalmú mező elhelyezése;
  • a „Folyamatban lévő üggyel vagy engedéllyel rendelkezem” opció kiválasztásra esetén az előzményszám megadásának lehetősége;

RI-0634 inNOVA űrlap esetében:

  • ha a kérelem típusa „Európai lőfegyvertartási engedélybe további lőfegyver bejegyzése”, akkor a „Lőfegyverek leírása” blokkban új kötelezően kitöltendő mező szerepel „Bejegyezendő lőfegyverek db száma” megnevezéssel;
  • a „Lőfegyverek leírása” blokkban szereplő mezők („Gyártó/típus”, „Kaliberjel”, „Gyártási szám”, „Kategória”) nem kötelezően kitöltendők a továbbiakban;

RI-0649 inNOVA űrlap esetében:

  • a „szállítási adatok” blokkban szereplő „Indulás napja” és „Érkezés napja” mezők megnevezése „Indulás várható időpontja” és „Érkezés várható időpontja” elnevezésekre módosul;

RI-0652 inNOVA űrlap esetében:

  • „Az értékesített (elajándékozott) fegyver adatai” blokkban szereplő mezők kitöltése kötelező;
  • a „Jelleg” rádiógomb nem kötelező.

Az új űrlapverzió publikálását követően a korábbi verzióval megkezdett, de be nem küldött űrlapok hatálytalanná válnak.

 

Több blog bejegyzés

Szolgáltatási Szabályzat új verziójának publikálása 2022. augusztus 15-én

Tisztelt Felhasználók! A Szolgáltatási Szabályzat új verziójának közzétételére 2022 augusztus...

Új űrlapok publikálása 2022. szeptember 15-én

  Tisztelt Felhasználók! A Rendőrségi Ügyintézési Portálon 2022. szeptember 15-én...