Jogi környezet


A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) alapján a gépjármű üzembentartója felel azért, hogy az általa üzemeltetett, illetve használt gépjárművel

  • a megengedett legnagyobb sebességre,

  • a vasúti átjárón való áthaladásra,

  • a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire,

  • a gyorsforgalmi út leállósávjának, leállóöblének igénybevételére,

  • a behajtási tilalomra, a korlátozott forgalmú övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra, és

  • a természet védelmére, valamint

  • a díjköteles útszakaszok használatáért fizetendő, megtett úttal arányos útdíjra

vonatkozó előírások betartásra kerüljenek.

A törvény szerint a fentiek megsértése esetén az üzembentartóval vagy a gépjárművet használatra átvevő személlyel szemben 10.000 forinttól 300.000 forintig terjedő közigazgatási bírságot kell kiszabni.


  

2021. január 1-jét követően a közigazgatási szabályszegés megvalósulása esetén a szankciók alkalmazásának fokozatossága érdekében – a jogszabályi feltételek fennállása esetén – a következő közigazgatási szankciók alkalmazhatók:

a) figyelmeztetés,

b) közigazgatási bírság,

d) tevékenység végzésétől történő eltiltás, és/vagy

e) elkobzás.

Az ügyféllel szemben korábban kiszabott szankciókkal kapcsolatos adatok megismerhetőségének biztosítása érdekében a Szankció tv. létrehozta a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartását (a továbbiakban: Nyilvántartás).

A hatóság az általa bejegyzett adatok vonatkozásában adatkezelő, így az adott eljárás ügyfelére vonatkozó minden adatba betekinthet, míg a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló törvény végrehajtásáról szóló 714/2020. (XII. 30.) Korm. rendelet 1. §-a alapján az adatfeldolgozói feladatokat a Lechner Tudásközpont Nonprofit Kft. látja el, továbbá a természetes személy ügyfél ügyfélkapus, jogi személy cégkapus bejelentkezéssel a rá vonatkozó adataihoz hozzáférhet vagy a kormányablak adhat számára tájékoztatást a bejegyzett adatokról.

Figyelmeztetéssel a hatóság rosszallását fejezi ki és újabb szankció kilátásba helyezésével felszólítja az ügyfelet, hogy a jövőben tartózkodjon a közigazgatási szabályszegés elkövetésétől.

Törvény meghatározott ügyek vonatkozásában a figyelmeztetés alkalmazásának kizárásáról rendelkezhet, ha az adott ügyben csekély súlyú szabályszegés nem merült fel.

A közúti közlekedési jogsértések vonatkozásában ilyen kizáró rendelkezést a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 20. § (1a)-(1c) és Kkt. 21. § (7) bekezdései tartalmaznak!

A Kkt. 21. § (1) bekezdésben felsorolt ügycsoportba tartozó, ún objektív felelősség alapját képező jogsértések miatt:

  • nem alkalmazható közigazgatási szankcióként figyelmeztetés és

  • nem kell bejegyezni azon közigazgatási hatósági eljárásokban alkalmazott szankciót a Nyilvántartásába.

Nem kell bejegyezni a Nyilvántartásába:

  • a Kkt. 20. (1) bekezdés k), m) és o) pontja szerinti rendelkezések,

  • valamint a megengedett legnagyobb össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedésére vonatkozó rendelkezések megsértése miatt indult közigazgatási hatósági eljárásokban alkalmazott szankciókat (Kkt. 20. § (14) bekezdés).

Nem alkalmazható közigazgatási szankcióként figyelmeztetés:

  • a Kkt. 20. § a)-d), f)-j), l), és n) pontjában foglalt rendelkezések megsértése miatt indult közigazgatási hatósági eljárásban, ha a jogsértés RSJ (rendkívül súlyos) vagy NSJ (nagyon súlyos) fokúnak minősül (Kkt. 20. § (1a) bekezdés),

  • a Kk 20. § (1) bekezdés e) pontjában foglalt rendelkezések megsértése miatt indult közigazgatási hatósági eljárásban, ha a jogsértés I., II. vagy III. kockázati kategóriába tartozó cselekmény vagy mulasztás (Kkt. 20. § (1b) bekezdés),

  • a Kkt. 20. § (1) bekezdés k), m) és o) pontjában felsorolt ügycsoportba tartozó, valamint a megengedett legnagyobb össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedésére vonatkozó rendelkezések megsértése miatt indult közigazgatási hatósági eljárásokban (Kkt. 20. § (1c) bekezdés).

Ugyanakkor az enyhébb jogsértés (EJ) és a súlyos jogsértés (SJ) esetén a figyelmeztetés alkalmazását a jogszabály lehetővé teszi mind a helyszínen, mind a közigazgatási hatósági eljárás során.

Törvény


 

Kormányrendelet


 

Miniszteri rendelet


 

EU Jogszabály


 

 

       

Űrlapokkal kapcsolatos változások

Tisztelt Felhasználók!

 

A Rendőrség Ügyintézési Portálon 2024. június 17-én (hétfőn) 07:30-08:30 óra között történik meg az alábbi:

 

Új űrlapok közzététele:

Szakterület

Ügycsoport

Ügytípus

Űrlap azonosító

Igazgatásrendészeti
szakterület

Szabálysértési ügyintézés

Meghallgatás tartása iránti kérelemmel előterjesztett írásbeli vallomás

IN-100124

Közigazgatási per

Közigazgatási per (bírósági felülvizsgálat)

Keresetlevél közigazgatási per indítása iránt

TK-120101

 

Hatályos űrlap kivezetése:

Szakterület

Ügycsoport

Ügytípus

Űrlap azonosító

Igazgatásrendészeti
szakterület

Objektív felelősséggel 
kapcsolatos közigazgatási 
hatósági ügyek

Bírósági felülvizsgálat az objektív felelősséggel kapcsolatos közigazgatási hatósági ügyben

OBJEKTIV-09

 

 

Működésbeli változások:

 

IN-100124 új űrlap esetében:

  • a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény módosítására tekintettel új ügytípus bevezetése.

TK-120101 űrlap esetében:

  • a „Közigazgatási per” ügycsoportban a TK-120101 és OBJEKTIV-09 űrlapok összevonásra kerültek;
  • az űrlapelnevezés aktualizálása;
  • az új űrlapverzió publikálását követően a korábbi verzióval megkezdett, de be nem küldött űrlapok hatálytalanná válnak.

OBJEKTIV-09 űrlap esetében:

  • az űrlap kivezetésre kerül, az összevonás miatt a TK-120101 azonosítójúűrlappal intézhető az ügytípus a továbbiakban.

Több blog bejegyzés

Megtévesztő honlap

Figyelem! Adathalász csalók a Rendőrség nevével visszaélve próbálnak bankkártya adatokat...

Tervezett rendszerkarbantartás

Tisztelt Felhasználók! Tájékoztatjuk, hogy 2024. május 25-én (szombaton) 10:00-12:00 óra ...